Tuesday 7 October 2014

Menu Pengorbanan

Teks & Gambar : Iszuraini Ismail
 
Assalamualaikum w.b.t,
 
Alhamdulillah,  Syukur. 'Taqabbalallahu Minna Wa Minkum'. Semoga kita semua sentiasa dalam rahmat Allah dan segala dosa kita diampunkan. Mudah-mudahan juga Allah menerima pengorbanan yang kita semua telah lakukan. Amin. Selamat Hari Raya Aidil Adha.

Semoga pengorbanan nabi Allah, Ibrahim a.s dan Ismail a.s menjadi pengajaran kepada kita semua. Tingkatkan pengorbanan, suburkan keikhlasan. Jadi apa antara pengorbanan yang telah anda lakukan pada hari ini? Tiada lain yang lebih menggembirakan hari ini apabila masa yang berkualiti untuk keluarga dapat di manfaatkan bersama.

Semestinya hari cuti sebegini memberi ruang dan peluang buat saya, mengasah kemahiran dan bakat memasak dengan 'air tangan' sendiri buat hidangan seisi keluarga. Maklumlah, sudah menjadi kebiasaan apabila menjelang hari raya memang segala bakat masakan dan kerajinan itu muncul dengan tiba-tiba. Ajaibkan?!

Sungguhpun masih lagi dalam hari menghabiskan tempoh berpantang, ianya tidak menjadi halangan buat saya. Apa yang penting adalah kepuasan dalam menyediakan 'sesuatu' buat seisi keluarga dan tetamu yang hadir. Walaupun tidaklah sehebat mana hidangan yang tersedia, tetapi syukurlah. Paling memberi kepuasan pada si tukang masak, apabila hidangan yang disediakan habis dan licin tanpa pembaziran. Wah, hebat juga saya ni kan! ('angkat bakul' nampaknya). Baiklah, mari layan gambar dulu. Di lain entri akan saya kongsikan resepi menu di bawah ya.
 
Menu Raya #1
Nasi Jagung dan Ayam Masak Merah Madu
Menu Raya #2
Mee Jawa Resepi Bonda

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Semoga kita diberkati dengan kegembiraan dan kasih sayang dengan sambutan Hari Raya Qurban pada kali ini. Wassalam.


No comments:

Post a Comment