Friday 21 November 2014

Berpantang Cara Moden dengan Vitamin Glam

Teks dan Gambar : Iszuraini Ismail
 
Assalamualaikum w.b.t,
 
Hari ini saya nak kongsikan sedikit kisah dan pengalaman saya berkaitan set vitamin yang memang glam diakui berkesan di kalangan ibu-ibu menyusu dan berpantang. Malah elok juga di ambil oleh ibu-ibu ketika hamil.
 
Teringat saya suatu hari beberapa minggu selepas bersalinkan anak ke-4, saya berjumpa dengan seorang rakan sekolah lama di sebuah kompleks. Perjumpaan kami di atur atas urusan penghantaran pesanan Shaklee pada asasnya. Sebaik sahaja kami bersua, sapaan pertama yang saya terima, "Kau ni tak nampak macam lepas beranaklah. Body still maintain macam dulu." Oh mak aih, jawab saya balik, "Normal kot sebab baby dah keluar perut pun dah keciklah. Lainlah sebelum ni mengandung memang tembun, haha!" Beliau memintas laju, "Eh, tak! ni kurus sangat nih." Wah lah! Alhamdulillah lah kalau begitu. Hehe.
 
Satu lagi kisah sewaktu temujanji susulan pada enam minggu selepas kelahiran dengan doktor perbidanan dan sakit puan kesayangan kami. (sayang sebab dah masuk anak keempat masih setia jugak dengan doktor Seri Suniza ni.) Alhamdulillah, setelah sedikit imbasan dibuat, doktor memaklumkan rahim saya kembali berada di kedudukannya. "Excellent!!", katanya apabila saya diminta membuat sedikit senaman kegel (kemutan). Tapi paling tidak menahan apabila doktor dengan sengaja mengusik, "Hai, berapa orang anak awak? ...Baru satu!!" jawab beliau dengan hilai tawa sebelum sempat saya melangkah kaki keluar sambil mengendong baby Hannah daripada biliknya. Kuat mengusik sungguh lah doktor kesayangan sorang ni tau.
 
Begitulah, antara maklum balas yang saya terima dalam beberapa hari selepas tempoh berpantang yang lepas. Benarlah, set vitamin glam di kalangan ibu-ibu terutamanya ketika hamil, berpantang dan penyusuan itu juga berkesan pada saya.
 
 
Set yang saya amalkan sejak mula kehamilan, berpantang dan kini diteruskan dengan penyusuan.  Vitamin ini sangat penting buat saya. Alhamdulillah, ia membantu saya kekal sihat dan cergas. Juga memastikan tubuh saya lebih bertenaga, ceria dan terus bersemangat dalam menghasilkan susu yang berkhasiat buat anak saya. Manfaat ekstra yang saya dapat, tubuh kembali slim. Cemburu ya?! Tirulah macam saya. Hehe.
 
Sekian dahulu, salam Hannan dan Hannah dari saya.

No comments:

Post a Comment